Khany написа:
Здравейте колеги,
След близо 3години релоудване на пистолети патрони и изработка на около 10К броя реших да се опитам и в карабинните патрони.
През цялото това време темата "Релоудинг на пистолети патрони за спорт", както и някои други ми бяха библията и ми помагаха много, както и личния контакт с приятели вече от форума.
Не можах да открия нещо подобно за карабинните патрони за лов.
Тук изискванията са по ниски от Т-класа, например. Целите в точността са 2-3 МОА. Оръжията са фабрични, дистанциите до 200 -250 м., често на гонки и 50м.
В моя конкретен случай става дума за калибри 308Win и 30/06. Лов на хищници.
Оборудването е Ultimate dies на Lee. Добрата стара единична преса на RCBS. Искам да зареждам по тежки куршуми 14.3гр. на Хорнади и да си играя със скоростите дори до 330м/сек за да направя по-ефективен супресора.
Та моля за мнения, съвети, линкове към теми от форума, и най вече извори с подробно обяснение на работата с дай сета.
Благодаря предварително.
Като начало, имай предвид,че релоуда на патрони за карабина е доста по-сложен процес от този при пистолетните патрони! Разбира се, това зависи от целите които си си поставил, но като цяло, горното е валидно, даже и при по скромни очаквания каквито са твоите! Както и при пистолетните патрони, така и при карабинните, основните усилия са насочени за подготовка на гилзите! В зависимост от това, дали става въпрос за релоуд на патрони предназначени за болтова или полуавтоматична карабина има някои нюанси, но по същество нещата не се различават съществено! Започва се с почистване на гилзите!В зависимост от начина по който се прави, това може да стане със или без гилзите да се декапсолират.При ползване на вибрационен тумблер с царевична или орехова медия, по добре гилзите да не се дакапсолират, а ако се ползва ротационен воден тумблер с желязна медия или УЗ вана, желателно е гилзите да са декапсолирани за да могат да се почистят и капсулните гнезда.Добре е това декапсулиране да става със специална декапсолираща матрица за да не влиза гняс, боклуци и други остатъци от продуктите на горене във формоващата матрица, но при липса на такава не е проблем да се декапсолира и с формоването.Формоването се извършва с фомоващи матрици, като в комплекта на Лий който си посочил (от 4 матрици) имаш две, Фулсайз матрица формоваща гилзата изцяло, възстановявайки я почти до фабричните размери и Нексайзова, която свива само шиката на гилзата! За целите които си посочил, а и за полуавтоматични карабини, Фулсайза е за предпочитане. Настройката на матрицата е проста. Вдигаш оста на пресата с качения на нея шелхолдер в максимално горно положение. Завиваш матрицата докато докосне шелхолдера. Сваляш вала с шелхолдера надолу и ДОЗАВИВАШ още 1/4 оборот след което фиксираш с гайката на матрицата. За да не ме налазят "специалистите", веднага правя уговорката, че има и други начини за по-точно определяне, но не смятам, че при целите които си формулирал, си заслужава да ти пълня главата с тях. Достатъно е да знаеш, че има и други по прецизни методи, ако някокога решиш да задълбаеш. Приемаме, че за ловни цели, едновременно ще формоваме и избиваме капсата!Визуално се уверяваш, че пина на експандера за избиване на капсата не стърчи повече от 5-6 мм извън долния ръб матрицата. В противен случай има опасност уширението на експандера да опре във отвора на огнепроведния канал в дъното от вътрешна страна на гилзата и да се прецака. Друго нещо което може да прецака пина е, ако слуайно попаднеш на гилзи с капсул "бердан"! Вместо един централен огнепроводен отвор както е при "боксерите", "берданите" имат два, периферно разположени и при опит за избиване на капсула, пина попада не в отвор, а в плътен метал!В упоменатите от теб калибри не са масови, но все пак се срещат и доста пинове, а и цели експандери са погинали от тях! Много важен момент е да не забравиш да смажеш гилзата със съответната смазка! И тук има различни смазки и варианти за използването им, но в общия случай се маже тялото на гилзата до раменете и шийката САМО от вътре! Макар, че матриците на Лий имат отвор за излишната смазка, свикни да смазваш "тънко" за да не се появат неприятни вдлъбнати в зоната непосредствено под ръба между тялото и раменете! При така настроената Фулсайз матрица, едновременно се случват следните неща: формова се тялото на гилзата, раменете се натискат надолу, свива се шийката до необходимия размер и се избива капсата! При крайно дално положение на лоста на пресата е нормално да се усети ЛЕКО пружиниране! Възможно е, ако прекалено сме се подсигурили, капсата да не изпадне. Ако това се случи, оста на експандера с пина се дозавива леко докато капсата почне да изпада сигурно!След формоването е добре да се прегледа гилзата или поне първите няколко, при по голяма серия. При използване на военни гилзи, а и при някои цивилни, е възможно капсата в капсулното гнездо да е кримпвана кръгово отгоре. След избиването и, остатъците от кримпа трябва да се премахнат в противен случай, поставянето на новия капсул е невъзможно или силно затруднено, което понякого води до деформирането му. За целта се ползват специални инструмерти, примерно на Лиман като най разпространени, но може да се използват и подръчни средства като зенкери, свредла с по голям диаметър и други. Целта е да се получи лека фаска на ръба на капсулния канал, която правино да поведе новата капса.Капсуловането става с ръчен капсулатор или с капсулатора на пресата, като няма нищо по различно от това при пистолетните. При формоването на стреляни гилзи е възможно същите да са се издължили. Този размер е важен за безопасността и затова трябва да се контролира и при необходимост гилзите трябва да се скъсят със съответните инструменти.За калибър 308 win, гилзата не трябва да е по дълга от 2,015", като оптималната дължина е в границите на 2,005-2,008". За скъсяване се използват различни тримери, като комплета на Лий за скъсяване, също върши не лоша работа и позволява използването на винтоверт.Следващата операция е да оформим ЛЕКИ фаски от вътре и вънка на ръба на шийката. В никакъв случай, не трябва в резултат на тези фаски, ръба на шийката да се "заточи" като замба! Има специални инструменти за фаски, като тези на Лий са боклук. За предпочитане са тези на РЦБС, а още по-добре на Лиман!Остава в така подготвената гилза да вложим куршума.Тука не смятам да се впускам в подробности,защото настройката иработата с матрицата е идентична като при пистолетните! Ако релоуда е за болтови карабини, нещата приключват. Ако обаче патрона е предназначен за полуавтоматична карабина, е наложително за ловни цили, същият да се кримпва. Това трябва да става без фанатизъм, особено на куршуми без канелюра, колкото да сме сигурни, че куршума няма да почне да се движи напред-назад в пълнителя! Тази манипулация, както и отмерването на барута което изобщо не споменах, също трябва да са ти познати от пистолетните!
Ами това е! Каквото се сетих написах, с уговорката че изложеното се отнася за общия случай. Разбира се, има много "чалъми" и техники, но не смятам че тук е мястото да се дискутират, съдейки по начина по който си задал въпроса и поставените цели! Ако нещо евентуално съм пропуснал, колегите ще ме допълнят! Ако пък съм написал неща с които си наясно, извинявай! Писането е било за моя сметка!